Sokan érzik úgy, miután egy kicsit belekóstoltak a mindfulness világába, hogy innentől már képesek mindfulness-t tanítani – anélkül, hogy ezt a szakmát megtanulták volna. Különösen nagy a kísértes erre, ha valaki valamilyen más segítői szakmában már rendelkezik diplomával, pl. pszichológusok és más pszichoterápiás szakemberek, coachok, mentálhigiénés szakemberek vagy akár orvosok esetén. A mindfulness-tanítás egy megtanulható, speciális hivatás. Ezenkívül a mindfulness-tanítás egy életforma is – amit csak megélni lehet. Nemcsak azért fontos, hogy a mindfulness átadására is képzett szakemberektől tanuljunk, mert ezzel növelhetjük a tanfolyamba fektetett időnk, pénzünk és erőfeszítéseink megtérülését, és a mindfulness kedvező hatásainak megtapasztalását, de azért is, mert a felkészületlen vezetés mellett a mindfulness gyakorlása nem mindig veszélytelen.
Ez a cikk a mindfulness-tanításról szól. Ha a mindfulness-alapú egyéni terápiáról, konzultációról, tréningről, coachingról olvasnál, itt találhatsz információkat.
A mindfulness-tanítás alapja: a saját tapasztalat
A mindfulness (tudatos jelenlét vagy éber figyelem) egy alapvetően a tapasztaláson nyugvó megközelítés. A mindfulness-tanár a saját tapasztalatából tanít, ezért az átadás egyik sarokköve, hogy a mindfulness-tanárnak olyan mennyiségű és minőségű, tudatos és reflektált tapasztalata legyen, amelyre már a saját tanítását is alapozni tudja.
Egyszerűen fogalmazva ez azt jelenti, hogy a nemzetközi standardok szerint a mindfulness-tanár legalább napi 45 percet tölt formális, mindfulness-típusú meditációk gyakorlásával a hét legalább hat napján. Ezenkívül évente legalább egyszer részt vesz egy minimum ötnapos, csöndes, tanár vezette, mindfulness-típusú elvonuláson. Van róla személyes tapasztalata, hogyan támogatja a saját, személyes életét a tudatos jelenlét gyakorlása. Legalább egy, de ideális esetben több éve gyakorol már ily módon.
Na, most, mi van, ha valaki ezek nélkül az alapok nélkül kezd tanítani? A tudományos kutatások és a mindennapi tapasztalatok azt mutatják, hogy valami nagyon félremehet a mindfulness átadása során. A leggyakoribb, hogy a résztvevők ilyenkor csalódnak a mindfulness-ben, mert úgy érzik, nem veszik hasznát a mindennapi életükben. Nem is tudják, hogy az, amit ők mindfulness-nek hisznek, valójában valami más – egy olyan koncepció, amely a gyakorlási tapasztalat nélküli tanáruk fejében született meg.
A másik gyakori probléma, hogy a kellő meditációs tapasztalat nélkül egy (akár izgalmas, de) pusztán intellektuális utazássá válik a mindfulness-tanulás. A résztvevők gyakorlással kapcsolatos problémáihoz, kérdéseihez a tanár nem tud viszonyulni, mert alig van saját tapasztalata. A felmerülő kérdésekre könyvekből tanult vagy másoktól ellesett válaszokat tud adni – amelyek nem támogatják a tanfolyam résztvevőit.
Tehát az egyik alap a tudatos jelenlét mindennapi és folyamatos megélése. Ha párhuzamot keresnénk: az nem tud igazán angolt tanítani, aki nem beszél folyékonyan angolul. Az sem tud igazán hatékony angoltanár lenni, aki három leckével jár a tanulók előtt. A tapasztalatra csak akkor tudunk építkezni, ha már van…
A mindfulness-tanítás önálló hivatás
Tovább folytatva a fenti párhuzamot: sokan beszélnek anyanyelvi szinten angolul, mégis: ezeknek az embereknek csak egy töredéke képes hatékonyan angolul tanítani. Ahogyan az idegen nyelv tanítása, úgy a mindfulness tanítása is önálló hivatás, speciális igényekkel, tudásokkal, készségekkel. Hiába szereztem 23 más nyelven nyelvtanári diplomát – az angoltanítás egy másik, specifikus tudás lesz, amelyet el kell sajátítanom, mielőtt tanítani kezdek. Hiába vagyok képzett és tapasztalt coach, mozgásterapeuta, jógatanár, orvos, pszichoterápiás vagy mentálhigiénés szakember – a mindfulness-tanítását is el kell sajátítanom, és nem elég az, hogy évek óta napi szinten gyakorolok.
Azoknak, akik már éveket, évtizedeket töltöttek egy segítő szakma elsajátításával, vagy épp sok évtized meditációs tapasztalatuk van, időnként nehéz ezt belátni. Úgy érezvén, hogy már szinte „mindent tudnak” erről a témáról, minden rossz szándék nélkül, fölöslegesnek találhatják a mindfulness-tanárképzést. Pedig nem az. Saját tanárképzési tapasztalataimból tudom, hogy milyen nehéz átállítani a gondolkodást a szokásos, „fejalapú” megközelítésből a „testalapú” megközelítésre. A mindfulness-tanításra jellemző, kérdezésalapú vezetés meglehetősen egyedi beszélgetési mód, amelynek gyökerei ugyan megtalálhatóak bizonyos pszichológiai gyakorlatokban (pl. a Rogers-féle konzultációban, kognitív terápiás szókrateszi kérdezésben), mégis egészen speciális nyelvezettel és szándékkal vezérelt.
A mindfulness-tanárképzést tapasztalt tanárképző trénerek tartják. A tanárképzés általában több részből áll, minimum 12 hónap alatt valósul meg, és a tanárjelölt, majd tanár a képzése közben és után is rendszeres szupervízióban vesz részt, vagyis egy nála tapasztaltabb kollégája szakmailag támogatja őt. Elvárás, hogy évente legalább egyszer szakmai továbbképzésen is részt vegyen, ahol tovább tudja mélyíteni a tudását. Ez a szakmai kapcsolati háló segíti őt, hogy naprakész legyen a mindfulness-átadás exponenciálisan növekvő tudásbázisában, ill. hogy segítsége legyen, ha egyedi nehézségekkel találja magát szemben.
Mi történik, ha olyan tanárt választunk, aki kompetens tanárképzés és szakmai kapcsolódás nélkül vág bele a mindfulness-tanításba?
Nagyon gyakori, hogy az inkompetens tanár nem tudja a fent említett kérdezés alapú fókusszal átadni a mindfulness gyakorlatait és elméletét, az egész írott malaszttá válik, és a résztvevők nem értik, hogyan tudnák mindezt beépíteni az életükbe.
- Rendszeresen előfordul, hogy a képzettség nélküli tanár nem tud válaszolni a résztvevők kérdéseire, esetleges nehézségeire. Vagy olyan válaszokat ad, amelyekről nincs saját élménye, tapasztalata, csak hallott, olvasott róla, vagy pusztán feltételezi, hogy ez vagy az lenne a „helyes” válasz.
- A leggyakoribb probléma, melyet egy inkompetens tanár okozhat az, hogy elveszi a résztvevők kedvét a tudatos jelenlét gyakorlásától. Például rosszul vezeti a gyakorlatokat, nem megfelelő feladatokat, otthoni gyakorlásokat ajánl, a résztvevő nem érti, mit kell csinálni a meditációk során, kudarcot kudarcra halmoz, és végül azt mondja: „ez nem nekem való”, „ez mekkora hülyeség”, „jellemző, hogy csak én nem értem”.
- Időnként pedig sajnos kárt is okozhat, ha felkészületlenül kezd el valaki mindfulnesst tanítani másoknak. Például azzal, hogy nem szűri ki azokat jelentkezőket, akik számára az adott helyzetben és/vagy állapotban nem javasolt a mindfulness elsajáítása/gyakorlása, vagy azzal, hogy nem veszik észre, ha a tudatos jelenlét gyakorlása lelkileg túlságosan megterhelő egy résztvevő számára. (Igen: a mindfulness nem csodaszer, nem való mindenkinek és minden élethelyzetben. És van, amikor kifejezetten nem ajánlott!)
Akkor most hogyan válasszak mindfulness-tanárt?
Ennek a mindfulness-portálnak az egyik fő célja épp ennek a megkönnyítése.
A portálon található regisztrált tanárok esetében a regisztráció alkalmával mindig rákérdezünk a végzettségükre. Majd aztán évente egyszer arról is megkérdezzük őket, hogy a folyamatos szakmai követelményeket (napi gyakorlás, elvonulás, szupervízió, továbbképzés) teljesítik-e. Természetesen vannak olyan élethelyzetek, amikor ez nehézségbe ütközik – egy kisbabát például nem hagyhat ott az édesanyja egy elvonulás kedvéért –, ilyenkor megengedően és méltányosan járunk el. Amennyire csak lehetséges, barátságosan, de következetesen dolgozunk a tanári regiszteren, mert missziónknak tekintjük, hogy ezen a portálon csak szakmai és emberi értelemben is hiteles tanárok programjai jelenjenek meg.
Mindez nem jelenti azt, hogy csak ezen az oldalon találsz a szakmai-emberi követelményeknek megfelelő tanárokat Magyarországon – mi mindössze annyit tudunk mondani, hogy az itt regisztrált tanárok felkészültségét rendszeresen (legalább évente egyszer) áttekintjük, felmérjük, hogy állnak a különféle követelményekkel. Ha magad akarsz utánajárni a tanárod szakmai-emberi felkészültségének, akkor A mindfulness-tanárok gyakorlati útmutatójában leírtak a segítségedre lehetnek.
Annak a mindfulness-tanfolyamnak, amelyet a tanár tanít, rendelkeznie kell valamiféle tantervvel. Az nem mindfulness-tanfolyam, hogy leülünk, meditálunk, és teljesen szabadon beszélgetünk. A tanár saját készítésű munkafüzetet ad a tanfolyami résztvevőknek, valamint a vezetett meditációk hanganyagát is elküldi nekik – otthoni gyakorlásra.
Sokszor elárulja, hogy képzett mindfulness-tanárral van dolgod, ha van olyan – általában angol eredetű – elnevezése a tanfolyamának, amelyet nemzetközileg is elismernek. Ezeket a mindfulness-alapú programokat általában több évtized csoportos munkájával, számos tudományos vizsgálatra támaszkodva fejlesztették ki Észak-Amerikában és/vagy Nyugat-Európában. Például:
- Mindfulness-Based Stress Reduction – mindfulness-alapú stresszcsökkentés
- Mindfulness-Based Cognitive Therapy – mindfulness-alapú kognitív terápia
- Mindfulness-Based Pain Management – mindfulness-alapú fájdalommenedzsment
- Mindfulness-Based Relapse Prevention for Addictive Behaviors – mindfulness-alapú visszaesés-megelőzés függők számára
- Mindfulness-Based Childbirth and Parenting – mindfulness-alapú várandósság és szülés
- Mindful Self-Compassion – tudatos ön-együttérzés
- Mindfulness-Based Compassionate Living – tudatos és együttérző megélés
Attól, hogy valaki nem a fenti programok valamelyikét tanítja, még lehet képzett és hiteles mindfulness-tanár, hiszen több mindfulness-tanár is létrehoz saját tananyagokat – ugyanakkor a legtöbb tanár ezektől a programoktól indul.
Szakmai hálózat és szervezet
A nyugati országokban is úgy indult ez a mindfulness-történet, hogy fű, fa, virág úgy érezte, képes ezt a szemléletet átadni – előzetes képzettség és tapasztalat nélkül is. Ezért sorra alakultak azok a szakmai szervezetek, amelyek a mindfulness-tanítás magas szakmai színvonalát akarják biztosítani. Sok országban ma már elég fölmenni ezeknek a szervezeteknek a honlapjára, s ott tájékozódhatunk arról, hogy az adott mindfulness-tanárt a szakmai szövetség akkreditálta-e.
Magyarországon is létezik már hasonló szakmai szervezet, amely nemcsak gyakorló és gyakorlott mindfulness tanárokat, hanem egy sokkal szélesebb, a mindfulness iránt bármilyen módon elkötelezett tagságot mondhat magáénak, és a szakmai regiszterbe kerüléshez követelményként a megfelelő tanárképzés elvégzését követeli meg.
Ez a regiszter annyival nyújt többet és mást, hogy kifejezetten csak azokat a szakembereket listázza, akik folyamatosan meg kívánnak felelni a fenti útmutatásoknak, és legalább évente jelzik a Mindfulness Szakmai Hálózatnak, hogy a korábban említett követelményeknek még mindig megfelelnek. Azt reméljük, hogy ily módon a Hálózat szakmai regisztere a hiteles és színvonalas mindfulness-átadók hasznos tükrévé válik.
Többek között azzal a céllal jött létre ez az oldal, hogy terepet biztosítson a szakmai kapcsolódásnak, ugyanakkor pedig hiteles és magas szakmai színvonalú mindfulness-programokat ajánljon az érdeklődőknek.
Tartalmas, barátságos és életteli utazást kívánunk mindenkinek, aki erre a járműre veszi meg a menetjegyét.
Ez a cikk a mindfulness-tanításról szólt. Ha a mindfulness-alapú egyéni terápiáról, konzultációról, tréningről, coachingról olvasnál, itt találhatsz információkat.